Jedna z klasycznych teorii motywacji. Herzberg zgrupował czynniki brane dotąd pod uwagę w innych teoriach motywacji i podzielił je na:
- czynniki higieny - warunki pracy, płaca, stosunki w środowisku pracy, stałość pracy, właściwe działania administracyjne pracodawcy oraz
- czynniki motywujące - osiągnięcia, uznanie za osiągnięcia pokazywane przez przełożonych, odpowiedzialność, praca sama w sobie, możliwość awansu i rozwoju.
Zaspokojenie czynników higieny przyczynia się - zdaniem Herzberga - jedynie do utrzymania efektywności pracy i braku niezadowolenia. Koncentrując się na tych czynnikach, pracodawca nie zmotywuje pracowników do wzmożonej pracy i lepszych efektów. Może to osiągnąć jedynie poprzez odwołanie się do czynników motywujących, które zwiększają zadowolenie z pracy i zaangażowanie. Teoria ta nazywana jest także teorią czynników motywacyjnych i higieny.
Patrz też:
Motywacja,
Motywatory,
Demotywacja,
Hackmana i Oldhama teoria Satysfakcji z pracy