Z roku na rok firmy coraz bardziej doceniają działania na rzecz swoich pracowników, jak i lokalnych społeczności. Wraz z tym, jak coraz powszechniejsze stają się wartości społeczne i środowiskowe, rośnie znaczenie koncepcji Społecznej Odpowiedzialności Biznesu (CSR – Corporate Social Responsibility).
CSR powoli pojawia się w polityce coraz to większej liczby firm i staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Firmy coraz częściej dostrzegają, że ich sukces i pozycja na rynku nie zależy jedynie od czynników finansowych, ale również od odpowiedniego podejścia do otoczenia. Każda organizacja w mniejszym lub większym stopniu wpływa na otaczający ją świat, a pracownicy coraz częściej zwracają na to uwagę. Ta kwestia może czasem być kluczowa w pozyskiwaniu nowych talentów.
Czym jest CSR?
Skrót CSR, tak jak zostało to wspomniane wcześniej, oznacza Corporate Social Responsibility, czyli Społeczną Odpowiedzialność Biznesu. Oznacza to, że firma poza dbaniem o zyski powinna również zwracać uwagę na społeczne oraz ekologiczne aspekty swoich działań i brać za nie odpowiedzialność. Takie działanie jest dobrowolne. Pozwala na utrzymywanie transparentnych i opartych na szacunku relacji z interesariuszami, wśród których szczególnie mogą zyskać pracownicy oraz lokalna społeczność. Oczywiście firma nie pozostaje stratna podczas stosowania koncepcji CSR. Odpowiedzialne działania mogą bowiem znacząco wpłynąć na poprawę wizerunku organizacji, przyciągając nowych klientów do korzystania z jej produktów lub usług. W efekcie przedsiębiorstwo zyskuje na konkurencyjności, a relacje z inwestorami ulegają poprawie. CSR staje się więc strategicznym narzędziem, które przynosi korzyści zarówno społeczności, jak i samej firmie. Jednak jakie znaczenie na rynku pracy ma społeczna odpowiedzialność biznesu?
Wartości, których szukają nowe pokolenia
Jak podaje Recruitics, badanie Net Impact pokazało, że 72% nowych pracowników wyraża chęć pracy na stanowiskach, na których mogą „wywierać pozytywny wpływ”. Równie ciekawe wyniki wykazało badanie „The Cone Communications Millennial Employee Study”. Według wyników 64% pokolenia Y, urodzonego po 1978 roku, nie przyjmie pracy, jeśli pracodawca nie ma silnej polityki CSR, a 83% deklaruje większą lojalność wobec firmy, która pomaga im angażować się w kwestie społeczne i środowiskowe. To jedynie pokazuje, że koncepcja CSR ma znaczenie dla pracowników i może być kluczowym czynnikiem w pozyskiwaniu talentów.
Ciekawsze wyniki można zauważyć w przypadku pokolenia Z, urodzonego po 1995 roku. Badanie przeprowadzone przez WeSpire wykazało, że to pokolenie jest pierwszym, które przekłada cel pracy nad wynagrodzenie. Zwraca również uwagę na misję i wartości firmy szukając pracodawcy, z którego wartościami się zgadzają. Nowe pokolenie coraz częściej zwraca uwagę na kwestie środowiskowe oraz społeczne, które w erze Internetu stają się coraz to głośniejszymi i medialnymi tematami.
Dla pracowników nowego pokolenia, firmy z klarowną i możliwą do zrealizowania strategią zrównoważonego rozwoju, cieszą się wyraźną przewagą w zakresie zaangażowania. Dzieje się tak, ponieważ CSR to coś więcej niż zbiór działań i celów. Oznacza on zaangażowanie w zrównoważone i etyczne praktyki, które przynoszą korzyści wszystkim interesariuszom, w tym pracownikom, lokalnym społecznościom, klientom, inwestorom oraz środowisku naturalnemu.
CSR a rekrutacja
W przypadku niektórych firm, najczęściej dużych korporacji, CSR powoli staje się głównym rdzeniem marketingu rekrutacyjnego, poprzez który można kształtować wizerunek organizacji na rynku pracy. Poszukujący pracy coraz częściej szukają etycznych pracodawców, którzy zwracają uwagę na to, jak ich działania wpływają na środowisko i biorą za to odpowiedzialność. CSR nie jest zatem jedynie postawą, ale strategicznym narzędziem, które pozwala na przyciąganie nowych talentów do firmy. Warto jednak pamiętać, że założone cele powinny być realne i osiągalne.
Podkreślenie prospołecznych oraz proekologicznych inicjatyw w procesie rekrutacji, oraz w materiałach promocyjnych pozwala na utworzenie silniejszej więzi między kandydatem a firmą, co może być decydującym czynnikiem podczas wybierania przyszłego pracodawcy. Działania związane z CSR mogą być również wpisane w opis stanowiska, co może dodatkowo zachęcić potencjalnego pracownika do długotrwałej współpracy z firmą.
CSR nie powinien być jednak traktowany jako zasłona marketingowa, ale prawdziwe i przemyślane założenia i zobowiązania, jakie firma na siebie narzuca. W świecie zalanym fałszywymi informacjami pracownicy są wyczuleni na wszelkiego rodzaju oszustwa. Firma, która zostanie przyłapana na takich działaniach, może niechcący zdobyć rozgłos, który zdecydowanie nie jest w jej interesie. Przedsiębiorstwo, które realizuje założone cele zgodne z koncepcją CSR, może stać się atrakcyjniejszym pracodawcą w oczach potencjalnych pracowników.
Pozytywny wpływ na pracowników
Społeczna odpowiedzialność biznesu powinna być kojarzona z pozytywnym działaniem, które wpływa na otoczenia organizacji, a nie z przykrym obowiązkiem. Jednym z pozytywnych aspektów CSR jest potencjał na zwiększenie się zaangażowania pracowników w realizacje założonych przez firmę celów. Firma może wpływać na zaangażowanie, organizując np. wolontariat lub akcje charytatywne, w których udział mogą brać pracownicy. Niektóre organizacje, oferują dodatkowe dni wolne umożliwiające pracownikom branie udziału w takich inicjatywach. Kolejnymi aktywnościami są akcje na rzecz lokalnej społeczności, np. wydarzenia kulturalne lub sportowe, w których udział może wziąć każdy. Organizowanie takich inicjatyw pozwala na lepszą integrację pracowników. Do tego można dołączyć wszelkie działania i projekty związane z ograniczaniem negatywnego wpływu na środowisko naturalne, co pozwala utwierdzić pracowników w przekonaniu, że firma realizuje założone cele, a to, co zapowiada, nie jest jedynie zbiorem pustych słów. Kluczowym czynnikiem jest postawa kadry kierowniczej. To właśnie oni powinni aktywnie demonstrować i promować wartości organizacji.
CSR w firmie może również objawiać się jako dbanie o zdrowie i dobre samopoczucie pracowników poprzez oferty programów typu wellness, wspieranie zdrowego stylu życia czy wsparcie psychologiczne dla pracowników. Klarowna komunikacja jest natomiast podstawą społecznej odpowiedzialności biznesu.
Dobrze dobrana strategia CSR nie tylko zwiększa zaangażowanie pracowników, ale również służy jako dobre narzędzie marketingowe. Organizacje zaangażowane społecznie, wyróżniają się w oczach konsumentów, pracowników, lokalnej społeczności oraz kandydatów. Cele związane z CSR powinny być odpowiednio przemyślane i dostosowane do możliwości firmy. W dzisiejszych czasach, gdy kwestie społeczne i ekologiczne zyskują na znaczeniu, kluczowe jest, aby firmy nadążały za zmianami, których oczekują od nich aktualni oraz przyszli pracownicy.
Bibliografia
https://www.testhr.pl/pl/csr-jak-moze-pomoc-w-rekrutacji/
https://info.recruitics.com/blog/corporate-responsibility-in-recruitment
https://www.forbes.com/sites/afdhelaziz/2020/03/07/the-power-of-purpose-the-business-case-for-purpose-all-the-data-you-were-looking-for-pt-2/
https://www.recruitmentmarketing.com/employer-brand/corporate-social-responsibility-in-recruitment-marketing/
https://businessinsider.com.pl/wiadomosci/czym-jest-spoleczna-odpowiedzialnosc-biznesu/q9pk6jm
Damian Gorzkowski