Informacje prasowe

Odpowiedzialna strona polskiego biznesu

12.10.2009
Istotę społecznej odpowiedzialności biznesu najtrafniej i najprościej opisuje zasada „3P”: People – Planet – Profit (Ludzie – Planeta – Zysk). Koncepcja, postrzegana początkowo jako kosztowna zabawka, staje się dla polskich przedsiębiorstw dobrą praktyką - obyczajem, który opłaca się pielęgnować.

CSR (Corporate Social Responsibility) w polskim wydaniu dedykowany jest przede wszystkim pracownikom i lokalnym grupom społecznym. Ten obszar aktywności dominuje wśród przedsiębiorstw sektora MSP, a stosowane praktyki obejmują m.in. organizację imprez integracyjnych, dofinansowywanie szkoleń oraz sponsoring i mecenat. Adresatami czynności CSR są również klienci i konsumenci. Oferuje się im na przykład preferencyjne ceny przy zakupie produktów firmy. Silny akcent na słowo „społeczna” zarówno w polskiej, jak i angielskiej nazwie koncepcji spowodował, że przy budowie strategii CSR rodzime przedsiębiorstwa mało uwagi poświęcają środowisku i ekologii. Nadal niewiele firm ubiega się o tzw. certyfikaty środowiskowe, potwierdzające wysokie normy w dziedzinie eko-zarządzania. Z danych Banku Światowego wynika, że w 2005 roku aż 50% ankietowanych przedsiębiorstw nie posiadało tego typu dokumentu. Ważnym impulsem do budowy i/lub rozwoju strategii CSR w obszarze środowiska są środki Unii Europejskiej przeznaczone na dofinansowanie proekologicznej aktywności.

Kim są odbiorcy czynności CSR w Polsce? Które z praktyk CSR są najbardziej powszechne wśród polskich przedsiębiorstw? Jakie korzyści z wdrażania koncepcji dostrzegają polscy menedżerowie? Odpowiedzi na te pytania znajdą Państwo w artykule „CSR po polsku”.

Udostępnij