Aby móc prawidłowo realizować te wszystkie funkcje potrzebna jest odpowiednia wiedza. Wiedza nie tylko dotycząca samych rozwiązań ale wiedza na temat pracowników ich postaw, opinii i oczekiwań. Dostarczyć ją mogą badania postaw i opinii pracowników.
Korzyści z badań postaw i opinii to nie tylko ogólne hasła. Przybierają bardzo konkretne formy, wśród nich można wymienić:
- Identyfikacja obszarów wymagających poprawy – dzięki badaniom pracowników możemy zidentyfikować np. problemy w relacjach z przełożonymi, współpracownikami, złą ocenę organizacji pracy, niski poziom przywiązania do firmy, problemy w komunikacji czy poczucie niesprawiedliwości.
- Identyfikacja działów lub grup pracowniczych szczególnie niezadowolonych lub zadowolonych - gdy wiemy już, które zespoły wyróżniają się w badaniu możemy albo im pomóc, albo w przypadku pozytywnych wyników zastanowić się jak pojawiające się tam dobre praktyki rozprzestrzenić na resztę organizacji.
- Zrozumienie postaw pracowników – ankieta wśród załogi to również szansa na sprawdzenie czy pracownicy postrzegają firmę lub panujące w niej zjawiska w ten sam sposób jak menedżerowie czy dział personalny.
- Poprawa nastrojów – już samo przeprowadzenie badania to komunikat dla pracowników: jesteście dla nas ważni, chcemy poznać wasze zdanie.
- Możliwość porównania do innych – prowadzenie badań postaw i opinii to szansa na cykliczny monitoring i benchmarking wyników. Badania na platformie BadaniaHR.pl pozwalają na porównanie swojej firmy do zewnętrznych wyników. Dodatkowo, cykliczne realizowanie badania pozwoli na monitorowanie dynamiki zmian wewnątrz organizacji.
- Promowanie polityki otwartości, rozmowy o problemach i ciągłe doskonalenie. Co jest gorsze od problemów w firmie? Problemy zatajane przez pracowników. Badania opinii wśród załogi wyraźnie komunikują pracownikom, że o problemach należy mówić i je rozwiązywać. Dzięki np. badaniom satysfakcji z pracy dajemy sygnał, że pewne niedoskonałości są czymś naturalnym, a menedżerom zależy na tym aby je eliminować.
- Zebranie pomysłów – badania opinii to szansa na zapytanie pracowników „co w naszej firmie można poprawić?” Często to właśnie pracownicy szeregowi mają pomysły, która przekładają się na milionowe oszczędności lub milionowe zyski. Wystarczy tylko zachęcić by się nimi podzielili.
- Argumenty dla zarządu – zdarza się, że menedżerowie HR muszą do swoich pomysłów przekonać zarząd. Trzymając w ręce raport opisujący sytuację w firmie w takiej rozmowie możemy opierać się o konkretne i rzetelne dane.
Badania to także korzyści dla pracowników, wśród nich można wymienić:
- Szanse na anonimowe zgłoszenie problemów.
- Wzmocnienie poczucia wartości dla firmy i zaangażowania.
- Możliwość wpływu na losy firmy.
Ogólnie rzecz biorąc dzięki badaniom postaw i opinii pracowniczych plany i decyzje dotyczące polityki HR można opierać na wiedzy. O przyszłości firmy nie będą już decydować przeczucia czy pojedyncze zasłyszane informacje, a rzetelny i pełny obraz firmy jaki wyłoni się po prowadzeniu takich badań. Podejmując życiowe wybory dotyczące zakupu domu, kredytu czy emerytury nie kierujemy się intuicją a rzetelnym porównaniem. Ta sama zasada powinna przyświecać nam w pracy.