pozwala na porównanie 43 wskaźników w następujących obszarach
Jak poprawić relacje pracownik-pracodawca?
Co wpływa na relację?
Relacje pracownik – pracodawca to część szerszego zagadnienia, jakim są społeczne warunki pracy. Do tych warunków należy zaliczyć atmosferę panującą w organizacji oraz stosunki pomiędzy poszczególnymi pracownikami i zespołami. W zakres tego zagadnienia włącza się również system przepływu informacji oraz możliwość partycypowania pracowników w podejmowaniu firmowych decyzji. Badacze uznają, że dobra atmosfera w miejscu pracy, wysoki poziom integracji i wzajemnego zaufania pozytywnie wpływają na zaangażowanie pracowników, a przez to podnoszą pośrednio wydajność firmy.
Na jakość relacji pracownik – pracodawca wpływa szereg różnorodnych czynników związanych z komunikacją oraz zarządzaniem. Ważne są jasne reguły pracy, które muszą być przejrzyste już na poziomie rekrutacji. Wpływ na satysfakcję pracowników mają też sprawiedliwe zasady nagradzania i awansowania. Sankcje karne powinny odnosić się do wcześniej ustalonych kryteriów. Dzięki temu zatrudnieni wiedzą, czego się od nich oczekuje, jaki jest zakres ich odpowiedzialności oraz jakie grożą im konsekwencje w sytuacji naruszenia zasad obowiązujących w organizacji. Komunikacja pomiędzy przełożonym a pracownikami powinna być oparta na wzajemnym szacunku i zaufaniu. Menadżer, który wierzy w wysokie kompetencje zespołu, umożliwia pracownikom partycypację w podejmowaniu decyzji i wytyczaniu kierunków rozwoju działu. Decyzje te powinny być związane także z planami szkoleniowymi. Pracownicy powinni mieć możliwość podnoszenia umiejętności i wyboru satysfakcjonujących zadań.

Bibliografia
Budowanie relacji menadżer – pracownik [online]. Dostępny w internecie:
http://www.egospodarka.pl/49495,Budowanie-relacji-menedzer-pracownik,1,20,2.html.
Kluczowe są relacje z bezpośrednim przełożonym [online]. Dostępny w internecie:
http://www.rp.pl/artykul/431695.html.
Kształtowanie się stosunków międzyludzkich w firmie [online]. Dostępny w internecie: http://www.sciaga.pl/tekst/70854-71-ksztaltowanie_sie_stosunkow_miedzyludzkich_w_firmie/strona/4.
Lucey J. J., The impact of a communications strategy and five step survey process on the improvement of employee engagement, „Management Services” 2009, nr 2, s. 9-15.
Mrówka R., Badania satysfakcji pracowników w organizacji gospodarczej [online]. Dostępny w internecie: http://www.sgh.waw.pl/katedry/ktz/pracownicy/mrowka/Badanie_satysfakcji_pracownikow_w_organizacji_gospodarczej.pdf.
Właściwe relacje pracodawców z pracownikami – kluczem do sukcesu firmy! [online]. Dostępny w internecie: http://wiadomosci.nf.pl/News/6221/Wlasciwe-relacje-pracodawcow-z-pracownikami-kluczem-do-sukcesu-firmy/fair-play-pracodawca-praca.