Artykuły

Dyrektor, członek zarządu, specjalista – kto jest najbardziej zadowolony z pracy?

24.07.2011 Autor: Aleksandra Strojek
Czy dyrektorzy i członkowie zarządu są bardziej zadowoleni z pracy niż pracownicy szeregowi? Jak szczebel zarządzania przekłada się na zadowolenie z wynagrodzenia, kompetencji przełożonych czy poczucie więzi z firmą? W niniejszym artykule podjęto próbę odpowiedzi na te pytania w oparciu o wyniki I Ogólnopolskiego Badania Satysfakcji z Pracy przeprowadzonego przez firmę Sedlak & Sedlak w marcu 2011 roku. Przedstawiono, jak szczebel zarządzania różnicuje odpowiedzi respondentów na temat zadowolenia z wybranych aspektów pracy. Analizie poddano ogólną satysfakcję z pracy oraz ocenę kompetencji przełożonych, poziomu samodzielności w pracy, poczucia więzi z firmą, jak również zadowolenie z wynagrodzenia, wizerunku pracodawcy, sposobu organizacji pracy oraz relacji ze współpracownikami.
Większość z nas uważa, że satysfakcję z pracy gwarantuje wysokie wynagrodzenie. I choć jest tak w rzeczywistości, istotną zmienną różnicującą zadowolenie z zatrudnienia jest także szczebel zarządzania. Tak przynajmniej wynika z I Ogólnopolskiego Badania Satysfakcji z Pracy, przeprowadzonego przez firmę Sedlak & Sedlak w marcu 2011 roku. Z udzielonych przez respondentów odpowiedzi wynika, że im wyższa pozycja w firmowej hierarchii, tym większa satysfakcja z wykonywanej pracy. Spośród naszych respondentów najbardziej zadowolone z pracy są osoby zajmujące najwyższe stanowiska – członkowie zarządu, dyrektorzy i kierownicy. Z pracy zadowolonych jest 75% osób zajmujących stanowiska zarządcze, 50% dyrektorów, ponad 40% kierowników, a tylko 21% pracowników szeregowych.



Pozycja w firmowej „drabince” stanowisk wpływa na poziom zadowolenia w każdym wymiarze zatrudnienia. Jej wpływ na satysfakcję przejawia się we wszystkich przeanalizowanych przez nas płaszczyznach: ocenie kompetencji przełożonych, poczuciu więzi z firmą, satysfakcji z relacji ze współpracownikami, ocenie sposobu organizacji pracy, zadowoleniu z wynagrodzenia oraz wizerunku pracodawcy, a także poziomie samodzielności.

Ocena kompetencji przełożonych


Kompetencje przełożonych to ważny czynnik decydujący o zadowoleniu z pracy. Z danych zebranych przez nas w ramach I Ogólnopolskiego Badania Satysfakcji z Pracy wynika, że osoby piastujące stanowiska zarządcze i dyrektorskie to grupa pracowników najbardziej zadowolonych z wiedzy i doświadczenia swoich szefów. W tej grupie respondentów poziom satysfakcji z tego aspektu zatrudnienia wyniósł odpowiednio 70% i 51%. Osoby na najniższym szczeblu zarządzania deklarowały znacznie mniejsze uznanie dla kompetencji przełożonych (38%). Warto jednak zwrócić uwagę na odsetek niezadowolonych z umiejętności przełożonych wśród dyrektorów. W tej grupie respondentów niezadowolenie zgłaszało 24% ankietowanych, tj. tyle samo co wśród specjalistów.



Satysfakcja z wynagrodzenia


Poziom zarządzania, jaki reprezentujemy w danym przedsiębiorstwie, przekłada się bezpośrednio na wysokość otrzymywanej płacy, a tym samym na satysfakcję z pracy ogółem oraz zadowolenie z wynagrodzenia. Z przeprowadzonego przez nas badania wynika, że satysfakcja z gratyfikacji pieniężnych rośnie proporcjonalnie do szczebla zarządzania. Wśród osób zatrudnionych jako członkowie zarządu satysfakcję z tego wymiaru życia zawodowego zadeklarowało 55% badanych. U pracowników na drugim biegunie firmowej hierarchii zadowolenie odczuwa 11% ankietowanych.



Relacje ze współpracownikami


Z I Ogólnopolskiego Badania Satysfakcji z Pracy wynika, że dla zdecydowanej większości respondentów ten obszar zatrudnienia daje podstawy do zadowolenia, bez względu na miejsce w firmowej hierarchii. Satysfakcję z tego, jak kształtują się kontakty ze współpracownikami, odczuwa ponad połowa ankietowanych na każdym wyszczególnionym przez nas szczeblu. Najwięcej zadowolonych ze znajomości zawartych w miejscu zatrudnienia jest wśród członków zarządu (aż 85%) oraz dyrektorów (74%). Najmniej – wśród pracowników szeregowych (55%).



Sposób organizacji pracy


Ciekawie prezentują się odczucia Polaków dotyczące satysfakcji ze sposobu organizacji pracy, m.in. praktykowanego modelu zarządzania, funkcjonowania systemu wynagrodzeń, obowiązujących procedur. Co zrozumiałe, odsetek zadowolonych jest największy wśród osób na stanowiskach zarządczych (81%). Duża autonomia w pracy oraz fakt stanowienia procedur, którym następnie podlegają, skłania tę grupę pracowników do pozytywnych deklaracji na temat tego aspektu zatrudnienia. Każdy niższy szczebel zarządzania oznacza wyraźny spadek zadowolenia, a największa „przepaść” dzieli osoby na stanowiskach zarządczych i dyrektorskich (ponad 30 punktów procentowych różnicy).



Poziom samodzielności w pracy


W zależności od szczebla, jaki reprezentuje zajmowane stanowisko, zmienia się dawka swobody, jaką posiadamy w swoim miejscu pracy. Im wyższa pozycja, tym więcej autonomii w sposobie wykonywania obowiązków, ich organizacji czy zarządzaniu czasem pracy. Co zrozumiałe, największą satysfakcję z tego wymiaru zatrudnienia reprezentują osoby zatrudnione na stanowiskach zarządczych. W tej grupie respondentów zadowolenie zgłasza aż 88% ankietowanych. Stanowiska szeregowe, w dużym stopniu zależne od menedżerów liniowych oraz procedur firmy, dają jedynie 36% satysfakcji z tego aspektu.



Poczucie więzi z firmą


Szczebel zarządzania wpływa także na poczucie więzi z firmą. Rośnie ono proporcjonalnie do miejsca w firmowej drabinie stanowisk. I tak: 71% członków zarządu pozytywnie ocenia swoje więzi z firmą. Takie same deklaracje zgłaszało już tylko 52% dyrektorów, 27% specjalistów czy 18% pracowników szeregowych.



Satysfakcja z wizerunku pracodawcy


Im lepszy wizerunek pracodawcy, tym większe zaangażowanie pracowników w życie firmy i wyższa motywacja do pracy. W tym aspekcie zatrudnienia poziom zajmowanego stanowiska ponownie odbijał się na satysfakcji zatrudnionych. Z danych zebranych wśród naszych respondentów wynika, że z wizerunku pracodawcy zadowolonych jest aż 89% członków zarządu. W pozostałych grupach ankietowanych odsetki były wyraźnie niższe – wśród pracowników szeregowych zadowolenie z wizerunku pracodawcy odczuwa jedynie 51% osób.



INFORMACJE O BADANIU
I Ogólnopolskie Badanie Satysfakcji z Pracy przeprowadziliśmy w marcu 2011 roku. Ankietę on-line wypełniło łącznie 4 690 osób, z czego 56% stanowiły kobiety. 78% badanych legitymowało się wykształceniem wyższym oraz nie przekroczyło 40. roku życia. Internauci mieli za zadanie ustosunkować się do twierdzeń dotyczących wykonywanej przez nich pracy. W przypadku każdego z nich do wyboru możliwa była tylko jedna spośród pięciu odpowiedzi: zupełnie się nie zgadzam, raczej się nie zgadzam, trudno powiedzieć, raczej się zgadzam, zdecydowanie się zgadzam. Na ogólną satysfakcję z pracy wpłynęły wyniki uzyskane w siedmiu kategoriach: ocena kompetencji przełożonych, satysfakcja z wynagrodzenia, ocena wizerunku pracodawcy, poczucie samodzielności w pracy, poczucie więzi z firmą, ocena sposobu organizacji pracy, ocena relacji ze współpracownikami.
Aleksandra Strojek