Słownik

umowa o pracę

Dokument potwierdzający nawiązanie stosunku pracy pomiędzy pracodawcą a pracownikiem, czyli zatrudnienie pracownika na określonych w umowie warunkach. Kodeks Pracy precyzuje, co obowiązkowo umowa o pracę winna zawierać: strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, wśród nich w szczególności:
  • rodzaj pracy,
  • miejsce wykonywania pracy,
  • wynagrodzenie za pracę odpowiadające rodzajowi pracy, ze wskazaniem składników wynagrodzenia,
  • wymiar czasu pracy,
  • termin rozpoczęcia pracy.

Dodatkowo może zawierać inne, dowolne ustalenia akceptowane zgodnie przez obie strony, Istotne jest, aby wszystkie one były zgodne z przepisami prawa pracy. Umowa o pracę musi być potwierdzona na piśmie najpóźniej w pierwszym dniu pracy. Stosunek pracy nawiązuje się w terminie określonym w umowie jako dzień rozpoczęcia pracy, a jeżeli terminu tego nie określono – w dniu zawarcia umowy. Umowa o pracę może być zawarta na czas nie określony, czas określony, czas wykonywania określonej pracy. Szczególnym rodzajem umowy na czas określony jest umowa na zastępstwo. Każda z wyżej wymienionych umów może być poprzedzona umową na okres próbny.
Rozwiązanie umowy o pracę może nastąpić:
  • na mocy porozumienia stron,
  • przez oświadczenie jednej ze stron z zachowaniem okresu wypowiedzenia (rozwiązanie umowy o pracę za wypowiedzeniem),
  • przez oświadczenie jednej ze stron bez zachowania okresu wypowiedzenia (rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia),
  • z upływem czasu, na który była zawarta,
  • z dniem ukończenia pracy, dla której wykonania była zawarta.

Oświadczenie każdej ze stron o wypowiedzeniu lub rozwiązaniu umowy o pracę bez wypowiedzenia powinno nastąpić na piśmie.