Budowanie marki pracodawcy
Budowanie właściwego wizerunku pracodawcy w ostatnim czasie stało się jednym z priorytetów działań rekrutacyjnych. Działania na pograniczu HR-u i marketingu mają na celu przyciągnięcie do firmy właściwych kandydatów. Pracodawcy prześcigają się w coraz to bardziej kreatywnych pomysłach, które mają pokazać ich w odpowiednim świetle, wytworzyć wśród potencjalnych pracowników przekonanie o atrakcyjnym miejscu pracy. Począwszy od ulotek, poprzez obecność na targach pracy i wydarzeniach branżowych, reklamę w Internecie aż po spoty telewizyjne. Działania employer brandingowe dla branży IT zaczynają się już najczęściej na uczelniach. Już wśród studentów należy budować wizerunek atrakcyjnego pracodawcy. Na rynku jest już kilka agencji, które specjalizują się w pomaganiu budowania właściwego wizerunku pracodawcy.
Elementem employer brandingu jest też samo formułowanie i dystrybucja ogłoszeń o pracę. Bardzo kreatywnym pomysłem było zaszycie przez Allegro informacji o rekrutacji w kodzie ich strony. W ten sposób docierali do kandydatów, którzy „grzebią w kodzie”. Coraz częściej zamieszcza się też ogłoszenia w serwisach społecznościowych.
Systemy poleceń pracowniczych
Programy poleceń pracowniczych (Employee Referral Programme), to w ostatnim czasie bardzo popularne narzędzie przyciągnięcia do firmy wartościowych pracowników. Założeniem jest wypłacenie bonusu za polecenie kandydata, który zostanie zatrudniony. Co ciekawe – jest coraz więcej serwisów i aplikacji, dzięki, którym system poleceń pracowniczych wykracza poza firmę. Osoby polecające mogą nie być pracownikami, a pomimo tego odebrać nagrodę za referencje. W ten sposób firma oszczędza na kosztach rekrutacji, skraca czas procesu i pozwala na pozyskanie sprawdzonego pracownika. W branży IT bonusy referencyjne sięgają nawet 5 000 PLN za jednego pracownika. Jak skonstruować premię rekrutacyjną przeczytasz
tutaj.
Poszukiwania bezpośrednie
To co kiedyś robili headhunterzy, w tej chwili może robić każdy z zacisza domowego gabinetu. Poszukiwanie konkretnych programistów przez sieci społecznościowe stało się bardzo popularnym narzędziem rekrutacji. Standardem stało się wyszukiwanie kandydatów poprzez zawodowe serwisy społecznościowe takie jak Goldenline czy Linkedin. Coraz popularniejsze jest jednak docieranie do potencjalnych pracowników bezpośrednio przez bardziej prywatne media społecznościowe jak Facebook. Paradoksalnie, ta metoda bywa czasem przez samych kandydatów uznawana za zbyt agresywną. Zdarza się, że specjaliści dostają zbyt dużo propozycji poprzez serwisy społecznościowe. Dlatego dobre stosowanie metody pozyskiwania bezpośredniego wymaga nie tylko umiejętności wyszukania kandydata, ale też sporej dawki dyplomacji, umiejętnego formułowania komunikatów.
Premia rekrutacyjna
Ciekawym rozwiązaniem jest premia, którą pracownik dostaje za samo podpisanie umowy. Taki bonus pozwala przyciągnąć z rynku kandydatów o unikalnych kompetencjach, daje im też szansę na relokację. Dla firmy zaś jest ważnym elementem budowania wizerunku atrakcyjnego pracodawcy – takiego, który gotów jest dobrze płacić aby przyciągnąć najlepszych. Oczywiście całość premii nie musi być wypłacana od razu, część bonusu może być odroczona na 3-12 miesięcy pracy kandydata. Więcej na ten temat znajdziesz
tutaj.
Unikalne świadczenia pozapłacowe
Dobrym pomysłem na przyciągnięcie informatyków jest zapewnienie ciekawych świadczeń pozapłacowych. Trend wyznaczony przez firmy z Doliny Krzemowej również nad Wisłą przybiera na sile. Oprócz opieki medycznej, karty sportowej i bonów żywnościowych coraz popularniejsze są nietypowe świadczenia jak np. darmowe napoje i posiłki w firmie, 20% czasu na rozwój własnych projektów, konsole do gier w miejscu pracy czy inne benefity, które będą atrakcyjne dla potencjalnych pracowników. Odpowiednio przedstawione działają na kandydatów zachęcająco. Warto zatem przemyśleć zarówno pakiety benefitów, jak i sposób ich komunikacji.
Podsumowując – w obecnej sytuacji rynku pracy IT należy szukać niestandardowych rozwiązań rekrutacyjnych. O pozyskanie specjalistów toczy się nieustanna walka i aby przyciągnąć do naszej firmy utalentowanych pracowników musimy podejmować szereg działań, które łączą marketing, wynagrodzenia, wykorzystanie mediów społecznościowych, a przede wszystkim kreatywność.
Jeśli jesteś kierownikiem lub dyrektorem działu HR w firmie z branży IT zachęcamy do wypełnienia ankiety,
do której link znajduje się
TUTAJ. W zamian za wypełnienie otrzymają Państwo krótkie podsumowanie wyników.
Tomasz Staśkiewicz
Sedlak & Sedlak