Artykuły

Zakład rodzimy vs. zagraniczne przedsiębiorstwo. Jaka firma gwarantuje satysfakcję z pracy?

08.06.2011 Autor: Gabriela Jabłońska
Niniejsza publikacja powstała w oparciu o wyniki I Ogólnopolskiego Badania Satysfakcji z Pracy przeprowadzonego przez firmę Sedlak & Sedlak w marcu 2011 roku i została poświęcona zadowoleniu z pracy odczuwanemu przez pracowników zatrudnionych w firmach o różnym pochodzeniu kapitału. W artykule wyszczególniono przedsiębiorstwa z przewagą polskiego kapitału (ponad 50% udziałów naszego kraju) oraz z przewagą obcego kapitału (ponad 50% udziałów zagranicznych). Tekst zawiera zarówno analizę ogólnej satysfakcji z pracy, jak i zadowolenia z wybranych wymiarów zatrudnienia, takich jak: kompetencje przełożonych, wynagrodzenie, wizerunek pracodawcy oraz sposób organizacji pracy.
Firmy z obcym kapitałem to najczęściej duże korporacje, które oferują pracownikom określoną ścieżkę kariery. Dają również pewne poczucie bezpieczeństwa. Prawdopodobieństwo, że duża międzynarodowa firma o ugruntowanej pozycji na rynku zbankrutuje jest znacznie mniejsze niż w przypadku małej czy średniej firmy rodzimej. Co więcej, wiele firm zagranicznych stawia na rozwój talentów – swoim podopiecznym oferuje bogate pakiety szkoleń i świadczeń dodatkowych. Z drugiej strony małe krajowe podmioty to raj dla indywidualistów. Im mniejsza firma, tym większa niezależność i mniejsze poczucie manipulacji. Wydaje się również, że kontakty między współpracownikami w firmie z polskim kapitałem są ciaśniejsze i bardziej osobowe. A więc zakład rodzimy czy zagraniczne przedsiębiorstwo? Praca w którym typie firmy daje większą satysfakcję?

Jak wynika z I Ogólnopolskiego Badania Satysfakcji z Pracy pozytywniej o swojej pracy wypowiadają się osoby pracujące w zagranicznych przedsiębiorstwach. Zadowolenie z zatrudnienia wśród takich pracowników sięga 40%, podczas gdy poziom satysfakcji wśród załogi firm rodzimych jest niższy o 10 punktów procentowych i wynosi 30%.



Wpływ kapitału firmy na zadowolenie pracowników widać również w przypadku takich wymiarów pracy, jak kompetencje przełożonych, wynagrodzenie, wizerunek pracodawcy oraz sposób organizacji pracy. W dalszej części tekstu będą mieli Państwo okazję prześledzić, jaki stosunek do tych elementów mają pracownicy firm z przewagą polskiego oraz zagranicznego kapitału.

52% – taki udział pracowników firm zagranicznych pozytywnie ocenia kompetencje przełożonych. Zadowolenie z tego wymiaru wśród osób zatrudnionych w polskich firmach jest mniejsze i wynosi 44%.



Większe zadowolenie w firmach z obcym kapitałem szczególnie widoczne jest w przypadku wynagrodzeń. Z zarobków zadowolonych jest 29% osób zatrudnionych u zagranicznego pracodawcy. Ten sam udział w przypadku polskich firm jest o 11 punktów procentowych niższy. Równocześnie poziom niezadowolenia wśród pracowników firm zagranicznych i polskich wynosi odpowiednio 50% oraz 63%.



Wizerunek firmy to kolejny wymiar pracy, z którego bardziej zadowolone są osoby zatrudnione u zagranicznego pracodawcy. 69% takich pracowników odczuwa satysfakcję z tego, jak postrzegane w społeczeństwie jest ich miejsce pracy. W przypadku polskich firm udział ten jest oczywiście niższy i wynosi 55%. Warto zauważyć, że Polacy zatrudnieni w rodzimych firmach częściej mają problem z opowiedzeniem się za lub przeciw wizerunkowi pracodawcy. Stąd wynika widoczna dysproporcja w częstości odpowiedzi „trudno powiedzieć” wśród pracowników przedsiębiorstw z kapitałem polskim i obcym.



Dobre zarządzanie, jasny system wynagrodzeń, skuteczny system informowania o procedurach firmy. Elementy te częściej zauważają w swoich firmach osoby zatrudnione u zagranicznego pracodawcy. Z kolei bardziej niezadowoleni ze sposobu organizacji pracy są pracownicy firm krajowych. Wystarczy spojrzeć na poniższy wykres. Udział osób nieodczuwających satysfakcji z tego wymiaru pracy sięga 30% wśród pracowników firm zagranicznych i aż 42% wśród zatrudnionych w polskich zakładach.



Powyższe wyniki I Ogólnopolskiego Badania Satysfakcji z Pracy dowodzą, że większe zadowolenie z obowiązków zawodowych odczuwamy, pracując dla zagranicznego przedsiębiorcy, aniżeli w firmie rodzimej. Wynika to z faktu, iż większość ankietowanych przez nas Polaków to ludzie młodzi, którzy przedkładają możliwość szybkiego awansowania i pakiet świadczeń dodatkowych nad swobodę działania czy też mniej formalne warunki pracy.

INFORMACJE O BADANIU
I Ogólnopolskie Badanie Satysfakcji z Pracy przeprowadziliśmy w marcu 2011 roku. Ankietę on-line wypełniło łącznie 4 690 osób, z czego 56% stanowiły kobiety. 78% badanych legitymowało się wykształceniem wyższym oraz nie przekroczyło 40. roku życia. Internauci mieli za zadanie ustosunkować się do twierdzeń dotyczących wykonywanej przez nich pracy. W przypadku każdego z nich do wyboru możliwa była tylko jedna spośród pięciu odpowiedzi: zupełnie się nie zgadzam, raczej się nie zgadzam, trudno powiedzieć, raczej się zgadzam, zdecydowanie się zgadzam. Na ogólną satysfakcję z pracy wpłynęły wyniki uzyskane w siedmiu kategoriach: ocena kompetencji przełożonych, satysfakcja z wynagrodzenia, ocena wizerunku pracodawcy, poczucie samodzielności w pracy, poczucie więzi z firmą, ocena sposobu organizacji pracy, ocena relacji ze współpracownikami.
Gabriela Jabłońska