Dla większości przedsiębiorców internet stał się niezastąpionym źródłem informacji. Artykuł opisuje wpływ tego medium na metody stosowane w procesie rekrutacyjnym. W tekście omówione są m.in. sposoby wykorzystywane przez rekrutujących w celu uzyskania dodatkowych informacji o kandydatach do pracy. Zaprezentowane zostało sprawdzanie profili kandydatów na portalach społecznościowych i analiza aktywności pracownika w sieci. Przedstawiono również zjawisko budowania marki osobistej w internecie. Proces ten opiera się na konsekwentnym zarządzaniu własnym wizerunkiem w sieci, tak aby był on interesujący dla pracodawców.
Firmy zajmujące się profesjonalną rekrutacją pracowników szukają coraz skuteczniejszych metod poszukiwania i oceny kandydatów. Zamieszczanie ogłoszeń rekrutacyjnych w internecie stało się standardem. Wynajdywanie informacji o pracownikach w sieci jest natomiast zjawiskiem stosunkowo nowym. Wielu kandydatów manipuluje treścią dokumentów aplikacyjnych, stąd specjaliści od rekrutacji coraz częściej uznają informacje zawarte w CV za niewystarczające. Pragnąc znaleźć dodatkowe dane, przeszukują zasoby internetu. Wielu pracowników jest nieświadomych ogromu wiadomości, jakie profesjonalista jest w stanie znaleźć na ich temat w sieci. Nieliczni, którzy odkryli korzyści płynące z posiadania pozytywnego wizerunku w internecie, budują go w sposób świadomy i systematyczny.
Ogłoszenia rekrutacyjne WWW
Dla wielu branż bezpowrotnie zakończył się czas publikowania ogłoszeń rekrutacyjnych w prasie. Coraz większa liczba pracodawców decyduje się na korzystanie z portali internetowych. Taka metoda poszukiwania pracowników ma wiele zalet. Przede wszystkim zamieszczenie ogłoszenia zajmuje niewiele czasu. Poza tym charakteryzuje się ono trwałością i dużym zasięgiem przy stosunkowo niewielkich kosztach. Dzięki internetowej rekrutacji do pracodawców spływa ogromna liczba dokumentów aplikacyjnych, które z łatwością można porównać i przeselekcjonować bez potrzeby gromadzenia papierowych CV. Pracodawcy mogą skorzystać z oferty darmowych portali, które pozwalają na bezpłatne zamieszczanie ofert. Wiele serwisów za opłatą oferuje szereg dodatkowych usług ułatwiających selekcję. Firmy mogą również liczyć na duże zainteresowanie ze strony kandydatów, ponieważ coraz większa liczba Polaków poszukuje pracy za pośrednictwem internetu. Wielu specjalistów, pracowników biurowych i menedżerów uznaje portale i strony www firm za najskuteczniejszy sposób pozyskania informacji o wolnych miejscach pracy. Metody tradycyjne, takie jak ogłoszenia w lokalnej prasie, lepiej sprawdzają się jedynie przy poszukiwaniu pracowników niższego szczebla. Dla jakości spływających do pracodawcy CV kluczowa jest treść zamieszczanego ogłoszenia. Wymagania muszą być sformułowane w sposób jasny, tak aby stanowiły wstępną selekcję. Warto również zamieścić kilka informacji o firmie, które zachęcą specjalistów do zaangażowania się w proces rekrutacyjny.
W ślad za pracownikiem
Pracodawcy i specjaliści od rekrutacji coraz częściej korzystają z internetu w celu gromadzenia dodatkowych informacji o potencjalnych pracownikach. W celu zapoznania się z osiągnięciami zawodowymi kandydatów przeglądają branżowe fora i blogi. Sprawdzają, czy osoba zainteresowana współpracą z ich firmą posiada profil na biznesowych portalach społecznościowych. Dzięki temu poznają siatkę powiązań zawodowych kandydata. Sprawdzają również jego aktywność w grupach dyskusyjnych. Przedstawiane na nich pomysły i opinie pozwalają ocenić nie tylko wiedzę, ale również sposób formułowania myśli i przedstawiania krytycznych uwag. Dzięki opinii innych użytkowników łatwo określić pozycję kandydata na forum, stwierdzić, czy jest on poważany, a jego pomysły doceniane. Rekrutujący sprawdzają, jakich informacji poszukuje kandydat w internecie, z kim konsultuje swoje pomysły i kto pyta go o opinię. Część osób ma na swoim koncie publikacje lub posiada prywatną stronę internetową. Dodatkowo, imię i nazwisko kandydata wpisuje się do wyszukiwarek internetowych, sprawdzając wyświetlane w ten sposób informacje. Oczywiście, zawsze należy sprawdzić, czy odnalezione w ten sposób dane dotyczą sprawdzanej osoby. Taka metoda wymaga ostrożności, szczególnie przy popularnych nazwiskach.
Rekrutujących interesują również zainteresowania i ogólna aktywność kandydata w sieci. Z tego powodu sprawdzają nawet te portale społecznościowe, na których użytkownicy nawiązują prywatne kontakty. W ostatnich latach największą popularnością cieszy się Facebook pozwalający ocenić grono znajomych przyszłego pracownika i sposób spędzania wolnego czasu. Rekrutujący dowiadują się również, do jakich grup należy kandydat, w jakie internetowe akcje się angażuje i jakie produkty poleca innym użytkownikom.
Pracodawcy szukają pracowników kompetentnych i komunikatywnych, którzy aktywnie poszukują nowych informacji. Jeśli kandydat w taki sposób prezentuje się w internecie, ma duże szanse otrzymać zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną. Niestety, wielu pracowników niedostatecznie kontroluje rozpowszechniane w internecie dane. Szczególnie negatywny wpływ na wizerunek kandydata ma zamieszczanie przez niego agresywnych i obraźliwych wpisów na forach internetowych. Publikowanie opinii zawierających merytoryczne błędy również nie spotka się z aprobatą ze strony przyszłych przełożonych. Pracownicy powinni poddawać selekcji także informacje niezwiązane z karierą zawodową. Wiele osób uważa, że ich prywatne życie i kontakty nie powinny interesować pracodawców. Niestety zazwyczaj również prywatne profile kandydatów są dokładnie sprawdzane. Z tego powodu nie warto na nich zamieszczać zdjęć i informacji, które mogą okazać się dyskredytujące w oczach potencjalnych pracodawców. Niebezpieczny okazuje się również zupełny brak informacji o kandydacie w sieci. Wielu rekrutujących interpretuje taką sytuację jako dowód niewystarczających umiejętności w posługiwaniu się tym medium. Przełożeni mogą mieć wątpliwości, czy przyszły pracownik będzie w stanie w sposób właściwy wykorzystywać zasoby internetu, poruszać się w sieci i szukać informacji.
Budowanie osobistej marki w Internecie
Wychodząc naprzeciw wymaganiom rynku pracy, część pracowników w sposób świadomy zarządza informacjami zamieszczanymi na swój temat w sieci, tak aby spełniały one oczekiwania pracodawców. Takie działania nazywane są przez specjalistów budowaniem osobistej marki w internecie. Aby zaistnieć w sieci i dać się poznać jako profesjonalista, należy działać konsekwentnie i wielotorowo. Do podstawowych metod kreowania swojego wizerunku zalicza się utworzenie profilu na społecznościowych serwisach branżowych. Pracownicy mogą wybrać jeden spośród serwisów zrzeszających wszystkie grupy zawodowe, z których najprężniej rozwijającym się w Polsce jest GoldenLine. Istnieją też mniejsze serwisy dla pracowników konkretnych branż i specjalizacji. Przy tworzeniu konta warto zadbać o powiązanie z nim odpowiednich słów kluczowych, ułatwiających odnalezienie profilu. Przydatnym jest poszukiwanie na forach nowych kontaktów zawodowych. W związku z tym wielu pracowników uznaje swoje uczestnictwo w grupach dyskusyjnych za formę spotkania networkingowego. Oczywiście, znacznie ważniejsza od ilości kontaktów zawodowych jest ich jakość. Warto jednak być otwartym na nowe znajomości. Najważniejszym obowiązkiem pracownika chcącego wypromować się w internecie jest stała aktywność i monitorowanie nowości pojawiających się na portalach. W ten sposób potencjalny pracodawca odniesie wrażenie, że interesują nas branżowe nowinki i opinie innych specjalistów. Aby zdobyć dobrą opinię, należy dbać o rzetelność zamieszczanych wypowiedzi. Należy też wykazać się szacunkiem przy komentowaniu wypowiedzi innych użytkowników i dbać o kulturalną formę krytyki. Osoby dbające o swoją internetową markę często sprawdzają informacje pojawiające się w wyniku wpisania własnego imienia i nazwiska do wyszukiwarki. Niejednokrotnie korzystne jest wypozycjonowanie własnych danych tak, aby pracodawcy z łatwością mogli je odnaleźć.
Część pracowników budujących swoją markę w internecie decyduje się również na utworzenie własnej strony internetowej. Taka strona może być znakomitym uzupełnieniem dokumentów aplikacyjnych. Jest tam wystarczająco dużo miejsca, aby szerzej opisać swoją działalność zawodową i pomysły na rozwój. Jeśli pracownik posiada własne publikacje, materiały szkoleniowe czy wystąpienia z konferencji branżowych, strona internetowa będzie doskonałym miejscem do ich zamieszczenia.
Poszukujący pracy mogą dodatkowo korzystać z baz CV dostępnych na większości portali rekrutacyjnych. Internet daje też szansę lepszego poznania firmy potencjalnego pracodawcy. Warto przeanalizować historię i cele przedsiębiorstwa oraz sposoby nawiązywania współpracy. Opłaca się również nawiązać kontakt mailowy z wybranymi firmami.
Zakończenie
Obserwujemy stały rozwój metod skutecznej rekrutacji pracowników. Internet jako największe dostępne źródło informacji stał się nieocenioną pomocą w procesie pozyskiwania nowych pracowników. Pozwala w krótkim czasie dotrzeć do ogromnej rzeszy internautów będących potencjalnymi pracownikami wszystkich branż i stanowisk. Poszukującym pracy stwarza możliwość lepszego poznania firm ogłaszających nabór. Pracodawcom pozwala uzyskać pełniejszy obraz kandydatów do pracy. Internet jest jednak narzędziem, którym należy posługiwać się w sposób odpowiedzialny. Osobom, które konsekwentnie budują swój internetowy wizerunek, może pomóc w odniesieniu sukcesu zawodowego. Jednak wielu nieświadomym użytkownikom może w znacznym stopniu utrudnić znalezienie satysfakcjonującej pracy. Stąd warto zastanowić się nad własną aktywnością w sieci, aby w pełni wykorzystać możliwości, jakie daje nam to medium.
Bibliografia
Glinkowska-Neuman E., Gdzie szukać pracownika [online]. Dostępny w internecie:
http://e-kapital.pl/pl/poradniki/pozyskiwanie-pracownikow/273-gdzie-szukac-pracownika.
Polowanie na pracowników, czyli śledzenie w sieci [online]. Dostępny w internecie:
http://www.kariera.pl/czytaj/789/polowanie-na-pracownikow-czyli-sledzenie-w-sieci.
Poszukiwanie pracownika przez Internet [online]. Dostępny w internecie:
http://www.czlowieczenstwo.info/poszukiwanie-pracownika-przez-internet.
Rekrutacja w Internecie w 2010 roku – raport GazetaPraca.pl [online]. Dostępny w internecie: http://press.gazetapraca.pl/PressRelease.179344.po?changeLocale=PL&rss=true.
Stodolak S., Poszukiwanie pracy: musisz zaistnieć w Internecie [online]. Dostępny w internecie: http://www.praca.egospodarka.pl/53471,Poszukiwanie-pracy-musisz-zaistniec-w-Internecie,2,46,1.html.
Wizerunek w Internecie a szukanie pracy [online]. Dostępny w internecie: http://kariera.nf.pl/Artykul/12606/Wizerunek-w-Internecie-a-szukanie-pracy/jak-szukac-pracy-pracownik-rekrutacja-i-selekcja-wizerunek.
Karol Wolski<br>Małgorzata Szymańska