Artykuły

Czego oczekujesz od pracodawcy?

15.09.2010 Autor: Krzysztof Belczyk
Każdy z nas ma inne wyobrażenia na temat pracy. Różne są także czynniki, które wykorzystujemy do oceny danego stanowiska. Poziom satysfakcji z pracy wśród personelu jest dla pracodawców istotną wskazówką. Zadowolony pracownik jest bardziej wydajny i lojalny wobec firmy. Dla pracodawcy oznacza to również mniej zmartwień związanych z nadmierną rotacją personelu. Warto zatem dowiedzieć się czego oczekują zatrudnieni oraz potencjalni pracownicy od pracodawcy. W artykule przedstawiono główne wnioski z badania oczekiwań i potrzeb uczestników rynku pracy, które przeprowadziła firma Sedlak & Sedlak. Zaprezentowano czynniki, które w opinii badanych decydują o atrakcyjności miejsca pracy. Pokazano jak różnicuje się ocena poszczególnych wartości w zależności od statusu na rynku pracy (student, pracujący, bezrobotny), płci, poziomu wykształcenia oraz stażu pracy.
Zadowolenie z pracy jest kwestią indywidualną – każdy pracownik ma własne kryteria, które bierze pod uwagę przy ocenie danego stanowiska. Na poziom satysfakcji pracowniczej wpływa bardzo wiele czynników. Dla jednych praca jest jedynie źródłem dochodu, dla innych sposobem na samorealizację i wykorzystanie własnych możliwości. Satysfakcja personelu przynosi firmie wymierne korzyści. Pracownik zadowolony ze swojej pracy jest bardziej wydajny, wykazuje większą lojalność i rzadziej myśli o zmianie stanowiska. Z tego względu pracodawcy powinni znać oczekiwania, którymi kierują się obecni oraz potencjalni pracownicy.

W pierwszej połowie lipca 2010 roku firma Sedlak & Sedlak przeprowadziła badanie oczekiwań wobec pracodawców. Ankietę on-line wypełniło łącznie 1 187 internautów, reprezentujących różny profil demograficzno-społeczny. Zbadano wymagania względem zatrudnienia w 6 obszarach: kariera i rozwój, stanowisko, wynagrodzenia i benefity, wizerunek firmy, warunki i środowisko pracy oraz zarządzanie.

Płaca i dobra atmosfera przede wszystkim


Dla większości z nas satysfakcjonujące zatrudnienie to takie, które przynosi wysokie dochody. Uczestnicy badania potwierdzają, że atrakcyjne wynagrodzenie jest najważniejszym czynnikiem branym pod uwagę przy ocenie pracodawcy. Spośród wszystkich kryteriów płaca otrzymała najwięcej, bo 15,5% głosów. Z badania wynika jednak, że pieniądze to nie wszystko. Zaraz po płacach respondenci wybierali najczęściej „dobrą atmosferę” (12,6%). Klimat i relacje wewnątrz organizacji to dla przedsiębiorstwa „niewidzialna” wartość dodana. Pozytywny nastrój i samopoczucie zwiększają efektywność zatrudnionych, co sprzyja rozwojowi i lepszemu funkcjonowaniu firmy.



Zarobki i dobra atmosfera to dwa najczęściej wymieniane czynniki charakteryzujące idealne miejsce pracy. Zaraz po płacach i atmosferze badani wskazywali na kompetencje przełożonych (8,7%). Coraz częściej chcemy wykonywać pracę, która nie tylko zaspokoi materialne potrzeby, ale będzie również ciekawa i pozwoli rozwijać własne zainteresowania. Z tego powodu w grupie najważniejszych czynników związanych z pracą istotną rolę (7,2%) odgrywa „poczucie sensu wykonywanych zadań”. Idealny pracodawca oferuje także możliwość podnoszenia kwalifikacji. Wśród wszystkich kryteriów oceny „dostęp do kursów i szkoleń” uzyskał 7,1% głosów i zajął 5. miejsce. Zbliżoną wartość (7,0%) mają dla ankietowanych możliwości i perspektywy związane z awansem.

Pozostałe czynniki oceny nie przekroczyły 5% głosów. Wśród nich najwyżej notowany był „jasno określony system wynagrodzeń”. Klarownej polityce płacowej tylko nieznacznie ustępowała kwestia niezależności i autonomii stanowiska. „Możliwość podejmowania samodzielnych decyzji” (4,2%) znalazła się na 8. miejscu wśród czynników, które czynią pracę atrakcyjną. Ankietowani wskazywali również na sposób zarządzania – czytelność zadań i obowiązków na zajmowanym stanowisku otrzymały 4% głosów. W opinii respondentów idealne miejsce pracy to również takie, które oferuje swoim pracownikom przejrzystą ścieżkę kariery (3,6%). Na tym samym poziomie oceniono możliwość „wykorzystania własnego potencjału”.

Zróżnicowane oczekiwania


Cechy społeczno-zawodowe ankietowanych różnicują wyniki badania. Inaczej kształtował się poziom oczekiwań wśród studentów, osób pracujących czy poszukujących pracy. Odpowiedzi będą różniły się także po uwzględnieniu płci czy poziomu wykształcenia badanych.

Osoby studiujące częściej (16,2%) niż pozostali uczestnicy badania przyznawały, że atrakcyjna praca powinna przynosić wysokie dochody. Niemniej istotna okazała się panująca w firmie atmosfera (15,7%). W tej grupie ankietowanych pierwszą trójkę najważniejszych oczekiwań domyka możliwość awansu oraz dostęp do kursów i szkoleń (po 7,5%). Studenci akcentowali również potrzebę otrzymywania od przełożonych czytelnych zadań i obowiązków (5,2%) oraz szanse na wykorzystanie własnego potencjału (3,7%).

Dla osób pracujących atrakcyjne wynagrodzenie było niemal tak samo ważne jak dla studentów. Różnica w ocenie tego czynnika wyniosła jedynie 0,8 punktu procentowego. Wśród zatrudnionych klimat organizacji uzyskał już „tylko” 12,1% głosów. Respondenci posiadający pracę częściej niż inni ankietowani wskazywali na poczucie sensu wykonywanych zadań (7,2%) oraz możliwość podejmowania samodzielnych decyzji (4,5%).

Obok studentów i pracujących w badaniu wzięły udział osoby, które nie miały, ale poszukiwały zatrudnienia. Co ciekawe, jedynie ta grupa oceniła, że życzliwa atmosfera w firmie (15,7%) jest ważniejsza od dobrze płatnej posady (12,5%). Bezrobotni częściej od pozostałych ankietowanych wskazywali na kompetencje przełożonych (10,5%). Dla tej grupy badanych liczyły się także: klarowny system wynagradzania (7,3%) oraz jasno określona ścieżka kariery (6,0%).



Płeć to kolejne kryterium, które różnicuje oczekiwania wobec pracodawcy. Trzy pierwsze czynniki oceny pracodawcy pozostają jednak takie same zarówno dla kobiet, jak i mężczyzn. Są to kolejno: atrakcyjne wynagrodzenie, dobra atmosfera oraz kompetentni przełożeni. Różnice między płciami pojawiają się dopiero przy czwartym czynniku. Według płci pięknej jest to poczucie sensu wykonywanych zadań. Panowie deklarowali natomiast, że ważniejsza jest możliwość awansu. Mężczyźni częściej niż kobiety kierują się również wizerunkiem firmy na rynku oraz jasno określoną ścieżką kariery. Płeć piękna ceni natomiast „czytelność zadań i obowiązków” oraz „spójność podejmowanych decyzji” w firmie.

Wymagania stawiane przez uczestników rynku pracy zależą także od poziomu wykształcenia. Absolwenci szkół wyższych częściej wskazywali na potrzebę niezależności i możliwość podejmowania samodzielnych decyzji. Chętniej wybraliby również firmę, która oferuje możliwość indywidualnego ustalania godzin pracy. Z kolei osoby legitymujące się wykształceniem podstawowym, zawodowym lub średnim doceniają wsparcie, które może zaoferować im pracodawca. Częściej także zwracają uwagę na wizerunek firmy na rynku oraz możliwość wdrażania własnych pomysłów.

Główną zmienną różnicującą oczekiwania wobec pracodawcy jest staż pracy. Wyniki badania pokazują, że z biegiem lat na znaczeniu tracą kwestie związane z wynagrodzeniem. Ocena tego czynnika spada z 18% (osoby bez żadnego stażu zawodowego) do niecałych 12% (osoby z ponad 20-letnim doświadczeniem na rynku). Podobny spadek dotyczy możliwości awansu. Wraz z nabywanym stażem rośnie znaczenie przełożonych i ich kompetencji, coraz większą rolę zaczyna również odgrywać poczucie sensu wykonywanych zadań. Im dłuższy staż zawodowy, tym większe są oczekiwania dotyczące niezależności w miejscu pracy oraz klarownego systemu wynagradzania.



Krzysztof Belczyk