Informacje prasowe

Zakupowy rajd Świętego Mikołaja

17.12.2012
Koniec roku to czas wzmożonych zakupów. W samym grudniu sprzedaż detaliczna wzrasta o ponad 20% w porównaniu do poprzedniego miesiąca. Taki trend utrzymuje się już od wielu lat z różnym nasileniem – podaje portal rynekpracy.pl.

W grudniu wielu inwestorów giełdowych oczekuje krociowych zysków związanych z „rajdem Świętego Mikołaja”. W końcu to czas wzmożonych zakupów, a co za tym idzie wzrostów indeksów giełdowych. Inwestorzy z nadzieją oczekują stycznia, aby spieniężyć swoje aktywa podczas wywołanej przez „Świętego Mikołaja” hossy. Tak wygląda świąteczny rynek widziany oczami graczy giełdowych. Jak to wygląda z perspektywy przeciętnego konsumenta?

Niewątpliwie okres przedświąteczny to czas „zakupowego szału”. Prezenty dla najbliższych, paliwo na wyjazd, zapasy na czas świątecznego „obżarstwa”, może nowy telewizor albo laptop. – Efektem świątecznych przygotowań jest znaczny wzrost sprzedaży. W samym grudniu sprzedaż detaliczna wzrasta o ponad 20% w porównaniu do listopada. Taki trend utrzymuje się już od wielu lat z różnym nasileniem – komentuje Paweł Chorosz z Sedlak & Sedlak.

Jak podaje portal rynekpracy.pl, w ciągu ostatnich trzech lat sklepy przeżyły największe oblężenie w grudniu 2010 roku. Wówczas grudniowa sprzedaż detaliczna wzrosła o ponad ¼ w porównaniu z miesiącem poprzednim.



W okresie listopad-grudzień 2011 roku największy wzrost przychodów (o 37%) odnotowali sprzedawcy mebli, RTV i AGD. Polacy w okresie świątecznym chętnie kupują tego typu artykuły. Na drugim miejscu pod względem grudniowych wzrostów sprzedaży znalazły się odzież i obuwie (+35%). Nie tylko święta, ale również zimowa aura sprawiają, że Polacy chętnie uzupełniają swoje garderoby. Na trzecim miejscu pod względem wzrostu sprzedaży znalazły się farmaceutyki, kosmetyki i sprzęt ortopedyczny (wzrost +32%). Drogerie mogły zatem liczyć na dość duży wzrost sprzedaży w tym okresie. W grudniu 2011 roku wzrosły również przychody sklepów z żywnością (w stosunku do listopada o 31%). Święta w końcu nie mogą się obyć bez suto zastawionego stołu.

Czy ten rok również okaże się zakupowym rajdem Świętego Mikołaja? – To, czy zbliżające się święta będą tak owocne dla sprzedawców jak w poprzednich latach okaże się dopiero w styczniu. Wtedy to GUS opublikuje dane dotyczące sprzedaży detalicznej podsumowujące okres grudnia 2012 roku – mówi specjalista z Sedlak & Sedlak.


Redakcja portalu rynekpracy.pl

Udostępnij