Mamy po okresie urlopu macierzyńskiego lub wychowawczego muszą samodzielnie wypracować sposób łączenia opieki nad dziećmi z pracą. Możliwości osiągnięcia równowagi pomiędzy życiem prywatnym i zawodowym są różne w zależności od branży, w której pracują kobiety, i wewnętrznych regulaminów poszczególnych firm. Czy istnieje praca marzeń dla kobiet pragnących rozwijać się zawodowo i sprawdzać się w roli mamy?
Prywatna opieka medyczna, dodatkowe ubezpieczenia dla pracownika i jego rodziny, zniżki na korzystanie z obiektów sportowych i kulturalnych – to tylko nieliczne z udogodnień czekających na osoby pracujące w korporacji. Kobiety wracające do pracy po urlopie macierzyńskim również je docenią. Dodatkowo dla młodych mam wiele korporacji przygotowuje dostosowaną do ich potrzeb ofertę w postaci firmowych żłobków i przedszkoli lub dofinansowania pobytu dziecka w placówce zewnętrznej. Częste są też bony świąteczne i dodatki wakacyjne przeznaczone dla pracowników i ich rodzin. Wiele korporacji zaczyna dbać o mamy jeszcze zanim urodzą dziecko, oferując im dodatkowe specjalistyczne badania, poród w nowoczesnych ośrodkach czy specjalne pokoje do wypoczynku. Większość z takich rozwiązań jest trudna do wprowadzenia w małych i średnich firmach ze względu na mniejsze możliwości finansowe i ograniczone zaplecze lokalowe takich organizacji. Korporacje dzięki zatrudnianiu wielu pracowników mają też większe możliwości zmiany wymiaru czasu pracy i form zatrudnienia kobiet z dziećmi.
Pracujące mamy powinny również docenić pracę w sferze budżetowej. Do podstawowych udogodnień należą duża stabilność zatrudnienia, dogodne godziny pracy i stałe dodatki finansowe. Sektor budżetowy zazwyczaj zatrudnia w oparciu o Kodeks pracy, oferując dużo większe poczucie bezpieczeństwa niż w przypadku rozpowszechnionych na rynku pracy umów cywilnoprawnych. Pracownicy „budżetówki” nie muszą się też martwić o pensję. Choć zazwyczaj ich wynagrodzenia nie należą do wysokich, to pracownik ma pewność, że jego wypłata wpłynie na konto w terminie. Może również liczyć na dofinansowanie wyjazdów wakacyjnych i trzynastą pensję w roku przysługującą pracownikom w tym sektorze. Ustawa o pracownikach samorządowych określa też reguły przyznawania dodatku za staż, który otrzymują wszyscy pracownicy sfery budżetowej po uzyskaniu odpowiedniego stażu pracy. Dla pracujących mam dodatkowymi atutami zatrudnienia w budżetówce będą dogodne godziny pracy. Praca w administracji pozwala zakończyć pracę już w okolicach godziny 15. Pozwala to na odebranie dzieci z przedszkoli lub żłobków i zaplanowanie wspólnego rodzinnego popołudnia.
Korporacja i sfera budżetowa to nie jedyne miejsca pracy, które sprzyjają mamom. Jakie inne możliwości mają kobiety, które pragną zachować równowagę między życiem prywatnym a zawodowym? Odpowiedź na to pytanie znajdą Państwo w artykule „
Mama w pracy – gdzie czuje się najlepiej?” w portalu rynekpracy.pl.
Redakcja rynekpracy.pl