Personnel Service przygotował ranking profesji, które znajdują się w gronie najbardziej zagrożonych w związku z rozwojem sztucznej inteligencji i postępującą automatyzacją. Na pierwszym miejscu znaleźli się kasjerzy i sprzedawcy w sklepach detalicznych, którzy jeśli w przyszłości będą potrzebni, to bardziej w roli doradców klienta. Kolejne miejsce zajęli pracownicy obsługi klienta i telemarketerzy, a tuż za nimi znaleźli się operatorzy telefonów i central telefonicznych. Firma uważa, że w dużej mierze zostaną oni zastąpieni przez roboty, a o pracę mogą być spokojni ci, którzy potrafią rozwiązywać złożone problemy, pozostające problematycznymi dla sztucznej inteligencji. W ciągu najbliższych lat spadnie również zapotrzebowanie na taksówkarzy i kierowców samochodów dostawczych oraz kontrolerów ruchu lotniczego. Wszelkie maszyny mogą przejąć pracę pracowników produkcji i montażu oraz magazynierów, pracowników logistycznych, a także operatorów maszyn logistycznych, a na rynku pracy pozostaną osoby, które będą współpracować z maszynami, nadzorować ich pracę i przejmą bardziej kreatywne zadania. Rozwój cyfryzacji obniży także zapotrzebowanie na agentów ubezpieczeniowych, pośredników kredytowych, pracowników banków, księgowych i audytorów. Zmiany obejmą również sekretarki, asystentów biurowych i prawnych, robotników budowlanych i remontowych oraz rolników i pracowników rolnictwa. Na ostatnich pozycjach listy znaleźli się pracownicy ochrony i monitoringu, operatorzy maszyn do przetwarzania danych, analitycy danych, statystycy, bibliotekarze, archiwiści, drukarze i pracownicy poligrafii.
Źródło: https://www.bankier.pl